Jarenlang stuurde ik CV’s naar potentiële opdrachtgevers die op zoek waren naar professionals/consultants met bepaalde kennis en vaardigheden. Het waren er geen 10, geen 20, geen 50 maar honderden en misschien wel meer. De 100% match tussen vraag en aanbod was er nooit, maar omdat ik bepaalde zaken in het CV accentueerde en in een begeleidende brief een motivatie gaf waarom ik de kandidaat aanbood, leidde circa 33% tot een intake, een sollicitatiegesprek. Meer dan 90% kon na zo’n intake in de opdracht starten.

Het geheim

De kandidaat enigszins trainen in commerciële vaardigheden en wel zodanig dat deze zich onderscheidt van de overige concurrenten. Positief Afwijkend.

Het doel van een sollicitatiegesprek moet níet zijn om jezelf te verkopen, maar om jezelf te ‘laten kopen’. Dat bereik je eenvoudig door het toepassen van basis commerciële vaardigheden. Eenvoudig? Ja, tenminste als je ooit de moeite nam of de kans kreeg hiermee kennis te maken. Onbegrijpelijk dat in het basis- en voortgezet onderwijs hier niet of nauwelijks aandacht aan wordt besteed.

Belangrijk is het hanteren van een gespreksstructuur, waarbij je zelf het initiatief neemt en houdt. Óók in het sollicitatiegesprek. Socializen en vervolgens op zoek gaan naar de reden waarom jij daar aan tafel zit. Overigens gaf het CV daar al aanleiding toe. Ga niet ongevraagd vertellen wat je allemaal kunt en al helemaal niet wat je níet kunt. Dat doe je pas als jij in staat bent om jouw aanbod, jouw kunnen, te kneden naar de behoefte en de eisen van jouw gesprekspartner. Zorg ook dat vooral de ander aan het woord is om een gezonde gespreksbalans te bewerkstelligen. Hanteer daarom het klantgesprek-MENU, een ezelsbruggetje wat ik in mijn commerciële vaardigheidstrainingen uitleg. Voor meer tips: download dit PDF en/of bekijk dit op YouTube.

Het allerbelangrijkste:

Gezonde motivatie en enthousiasme zijn belangrijker dan al jouw technische vaardigheden. Hoe minder motivatie, hoe minder enthousiasme, hoe slechter het resultaat. Er zijn weinig of geen zaken waarvoor dat niet geldt ;-).