Slecht nieuws

//Slecht nieuws

Een onderwerp dat in veel opleidingen en trainingen wordt behandeld. Ook YouTube staat er vol van, alhoewel het daar vooral betrekking heeft op het slechte nieuws in functioneringsgesprekken in de arbeidsrelatie manager/medewerker. Opvallend in deze voorbeelden is dat het slechte nieuws altijd door de manager wordt gebracht, terwijl er natuurlijk ook voorbeelden te bedenken zijn waarbij de medewerker slecht nieuws heeft voor de manager.

Slecht nieuws gesprekken vinden natuurlijk in nagenoeg alle relaties plaats: dokter/patiënt, leraar/leerling, man/vrouw, klant/leverancier en kunnen bovendien van beide kanten in de relatie aan orde worden gesteld. Om je enigszins te inspireren wat slecht nieuws zou kunnen zijn:

  • “U moet geopereerd worden”

  • “Het project loopt een maand uit”

  • “Ik neem ontslag”

  • “Ik reed een deuk in je auto”

  • “We stoppen de samenwerking”

  • “Je blijft een jaartje zitten”

  • “Ik ging vreemd”

Niet voor al het slechte nieuws bestaan trainingen en ook aan de ‘slecht nieuws’ materie, evenals aan commerciële vaardigheden, wordt in het basis – en voortgezet onderwijs nauwelijks aandacht besteed, terwijl nagenoeg iedereen er ooit weleens mee te maken krijgt.

Hoe breng je slecht nieuws? Twee mogelijkheden:

De ander is de veroorzaker: 6 regels:

  1. Heb de moed het slechte nieuws te brengen, indien dit noodzakelijk is of wordt geacht.

  2. Val direct met de deur, lees: het slechte nieuws, in huis. Vergeet het socializen.

  3. Doe het niet gefragmenteerd. Vertel onomwonden het slechte nieuws in zijn geheel.

  4. Toon begrip voor de, vaak emotionele, reactie van de ander.

  5. Vraag geen begrip voor jezelf of voor wat jij vertegenwoordigt.

  6. Val niets of niemand af als excuus.

 Jij of jouw organisatie is de veroorzaker:

Zie Regel -1 t/m 6 hierboven plus

  1. Doe een compensatie, een goed voornemen, voorstel.

            (Bereid mogelijke scenario’s voor in termen van “wat als?”).

2018-12-21T12:58:22+00:00