Niet te verwarren met ‘Bluffen’
Blaaskaken, grootspreken, ophakken, dik doen, geuren, opscheppen, opsnijden, pochen, pralen, stoefen, proberen indruk te maken door het mooier te maken dan het is …

Dat moet bijvoorbeeld die chirurg die voor het eerst onder eigen verantwoordelijkheid het mes in de patiënt mag zetten. Zou hij zijn ‘patiënt’ met trots vertellen dat het zijn eerste zelfstandige operatie wordt? Of als de patiënt het zou vragen of hij de ingreep al eerder deed, zou hij zijn patiënt dan geruststellend toespreken met de woorden “Geen zorgen, u bent de eerste?”.

De beginnende chirurg móet bluffen, vertrouwen uitstralen en in zichzelf geloven. Dit bluffen is wat ik noem ‘reëel bluffen’, omdat hij, mede door zijn opleiding, de klus gewoon gaat klaren.

Waarom deze metafoor? In de wereld van de IT is, door de snel voortschrijdende nieuwe technologie, reëel bluffen een noodzaak. Ik spreek uit ervaring, want het aantal keren dat ik in mijn carrière reëel heb moeten bluffen of mijn leidinggevenden reëel heb horen bluffen zijn ontelbaar.

Veel IT-organisaties organiseren (gratis) seminars om hun visie en ‘ervaring’ met nieuwe technologie uit te dragen. Uiteraard in de hoop een eerste slachtoffer te strikken waarmee de gedane studies en proeven in de praktijk kunnen worden gebracht.

Het reëel bluffen gaat ook vaak gepaard met ‘een leugentje om bestwil’. Ik zat ooit naast iemand in een seminar, die de spreker goed kende en die mij in mijn oor fluisterde “Let op: als hij iets voorover buigt en zachter gaat praten, dan is dat een leugentje om bestwil”. En ja hoor, binnen enkele minuten zag en hoorde ik het éérste leugentje om bestwil: “Uit onderzoek is gebleken …bla bla bla”.

Tijdens mijn trainingen refereer ik vaak aan de informatie op de website van het bedrijf waar ik een commerciële vaardigheidstraining voor sales of ‘niet-sales’ verzorg. Enige propositiekennis en het kunnen uitdragen van het onderscheidend vermogen van de organisatie vind ik belangrijk. Daar besteed ik enige aandacht aan. (En alsjeblieft géén elevator-pitch. Waarom niet leg ik hier uit).

Regelmatig reageren cursisten op de eigen propositie dan met “Dat staat er wel, maar dat kunnen we niet, hoor”.

“Tja, met een dergelijk reactie/opstelling gaan jullie het echt ook nóóit kunnen!”, reageer ik dan. Als je er zelf niet gelooft, dan gelooft de ander het zeker niet. Je móet reëel bluffen. Begrijp dat er voor alles een eerste keer is. Heb vertrouwen in de eigen organisatie. Jouw organisatie heeft er, net als de chirurg, 100% vertrouwen in dat een eerste opdracht naar tevredenheid wordt uitgevoerd. ‘Adopteer’ dit vertrouwen gewoon, draag het uit, komt goed!

Ik onderstreepte steeds het woordje reëel. Met dit woordje voor het woord bluffen is het eigenlijk geen bluffen.