Tja, dat is dezelfde verwachting als je als professional of consultant, ofwel als ‘niet-sales’ of ZZP’er, naar een training Commerciële Vaardigheden gaat in de hoop dat het woord “verkopen” niet valt omdat jij daar enigszins allergisch voor bent. Natuurlijk heeft een dergelijke training enige relatie met de kunst iemand te overtuigen dat je hem of haar kunt helpen en hopen dat hij of zij iets van jou afneemt in ruil voor een tegenprestatie. Inderdaad, dat heeft wellicht ook iets met verkopen te maken, of liever “laten kopen”, want dat is de benadering die mijn voorkeur heeft. Zoals zovelen heb ook ik een hekel aan stereotype salesgedrag.

Is het dan de bedoeling dat je na een training Commerciële Vaardigheden verder door het leven gaat als verkoper? Natuurlijk niet! Tenzij je commercie ambieert en/of jij helpen/meedenken, consultative selling, leuk vindt. Na het behalen van een zwemdiploma is het toch ook niet iedereens passie om te gaan (wedstrijd)zwemmen of te gaan schoonspringen? Maar een zwemdiploma is toch wel handig voor het geval je in het water valt. Toch?

Hetzelfde geldt voor een Training Commerciële Vaardigheden voor Professionals. Het verhoogt de commerciële vaardigheid en de commerciële alertheid van de ‘niet-sales’. En net zoals bij het zwemdiploma: je hoeft er niet je vak of hobby van te maken, maar het is wel handig ingeval je per ongeluk tegen een commerciële kans aanloopt of … er bewust op af durft te gaan.