Bezoekrapportage in CRM

//Bezoekrapportage in CRM

“Niets is zó zinloos als het efficiënt uitvoeren van iets dat overbodig is”.

En dan heb ik het bijvoorbeeld over het overtikken van je bezoeknotities in uitgebreide bezoekrapportages in CRM. Als Functioneel Beheerder van Microsoft Dynamics CRM kwam ik, werkelijk waar, de grootst mogelijke out-of-date nonsens tegen. Wat een energie moet daarin zijn gestoken in relatie tot het effectieve nut voor betreffende sales en/of zijn/haar nageslacht.

Bewaar gewoon je notities drie maanden in chronologische volgorde. Kijk even in je agenda wanneer je voor het laatst ergens was en blader daar in je notities naartoe terug. Lees de notities even vluchtig door voordat je die contactpersoon weer gaat ontmoeten. Vluchtig, meer is niet nodig, want alleen al bij het zien van die notities denk je: “O ja, dat was het”. Veelal hoef je die notities niet eens meer te zien, omdat de verzamelde informatie nog uitgebreid in je herinnering aanwezig is. Maar bespaar je de energie je verhaal in CRM te zetten. De houdbaarheid van een gespreksverslag bedraagt mijns inziens ten hoogte 3 maanden.

Ooh, je moet het overtikken voor een eventuele opvolger? Leg je notities even op een kopieerapparaat, bespreek ze met hem of haar  en adviseer hem of haar vervolgens om deze zelf in een CRM over te tikken.

2018-12-21T21:59:59+00:00