Wanneer ben je eigenlijk ‘commercieel vaardig’? Ben jij commercieel vaardig? Hoe weet je nou dat je commercieel vaardig bent?

Welnu. In elk geval niet als je het certificaat ‘Positief Afwijkend een Topprofessional’ of “Positief Afwijkend een Bestseller” van OffersBusiness ontving of een ander bewijs dat je een commerciële vaardigheidstraining volgde. Commercieel vaardig ben je pas als je het geleerde ook succesvol in de praktijk durft te brengen.

Commercieel vaardig zijn betekent in elk geval dat je enige vaardigheid hebt in het ‘omgaan met teleurstellingen’ ofwel dat jij beseft dat het jou dikwijls niet lukt een naar jouw mening potentiële kans te verzilveren en je desalniettemin toch focust op een volgende kans om wellicht die te scoren.

“Waar ligt die volgende kans dan?”, vraag jij je wellicht nu af. Het antwoord is simpel: Dichterbij dan jij denkt! Die kans ligt bij:

  • Iemand binnen jouw huidige opdracht. Een leidinggevende, een afdelingshoofd, een gebruiker, een collega;

of

  • Binnen een bedrijf, die jij of jouw organisatie op het verlanglijstje heeft staan om daar eens zaken te mogen te doen.

Daar liggen de commerciële kansen. Er zijn echter enkele spelregels om kans op die kansen te realiseren:

  1. Start met netwerken.

  2. Blijf jezelf! Voorkom stereotype salesgedrag. Heeft iedereen een hekel aan!

  3. Durf het gesprek aan te gaan. Ga LUISTEREN. Hanteer het MENU van het ‘laten kopen’ klantgesprek: SOPIA.

  4. Vergeet dus niet te Socializen!

  5. O Schets een context: Waar wil jij het eens over hebben? Zijn haar uitdagingen?

  6. Laat jouw gesprekspartner praten. In elk geval meer (70%), dan jij (30%).

  7. Hoor je een zorg? Een Pijn? Een uitdagend issue? Grootse plannen?

  8. Wat als dat niet blijkt te lukken? Impact? Of wat is er nodig om dit te laten slagen?

  9. Wat vindt hij/zij belangrijk in jouw A

  10. Bied aan te HELPEN! Ga NIET VERKOPEN! Je hebt maar één doel: Een VERVOLGAFSPRAAK, want de strategie is ‘DIENEN, BEDIENEN, VERDIENEN’.

  11. Beloof en ga schakelen.

In de training CV-PRO-MC leer je de basis van het ‘laten kopen’ en als jij het SOPIA-MENU hanteert en daarmee een VERVOLGAFSPRAAK bewerkstelligt, dan mag jij je ‘commercieel vaardig’ noemen!